نسل جوان امروز باید این ذهنیت را  داشته باشد که اگر ایران در این سال‌ها به‌دنبال ساخت موشک و سلاح و ‌تقویت بنیه نظامی خود نمی‌رفت، هیچ بعید نبود تصاویری که امروز از غزه و لبنان و سوریه و یمن و... مخابره می‌شود، از ایران مخابره شود.

مهدی چمران

به گزارش همشهری آنلاین، مهدی چمران؛ رئیس شورای اسلامی شهر تهران در روزنامه همشهری نوشت، هفته دفاع‌مقدس یادآور رشادت‌ها، شجاعت‌ها، دلاوری‌ها، ایثار و ازخودگذشتگی مردمان سرزمین ایران اسلامی است. رژیم بعثی عراق که به خیال خام خود نظام نوپای مقدس جمهوری اسلامی ایران را ضربه‌پذیر و شکننده می‌دانست، با همراهی و مشارکت بسیاری از کشورهای مدعی صلح‌طلبی و حامی حقوق بشر، اقدام به حمله نظامی به ایران کرد. در آن زمان صدام فکر می‌کرد که با حملات برق‌آسا می‌تواند تلفات سنگینی بر ایران وارد و در مذاکرات بتواند به اهداف موردنظر خود در تصرف مناطقی از کشورمان اقدام کند، اما پاسخ ایرانیان به حملات رژیم بعثی نه‌تنها باعث حیرت صدام شد بلکه تعجب جهانیان را به‌دنبال داشت.

آنچه ایران اسلامی را در ادامه جنگ از موضع ضعف به موضع اقتدار برگرداند، ۲ نکته مهم و اساسی بود؛ ابتدا رهبری حکیمانه امام خمینی(ره) که با نیروی توکل بر خدا و تدبیر نه‌تنها هراسی از توطئه‌های شوم قدرت‌های جهانی در یاری‌دادن به عراق نداشت، بلکه با هوشمندی، درایت، آرامش مثال‌زدنی، سعه‌صدر و تزریق روحیه امید و ایثار به مردم، شرایط جنگ را تغییر داد.

عامل دوم فداکاری مردم و همراهی آنها بود که از جان و مال خود گذشتند تا ذره‌ای از خاک ایران جدا نشود. رشادت و ایثار مردم ایران در آن بازه زمانی رفتاری بود که به باور بانیان جنگ نمی‌نشست و برنامه‌ریزان غربی- عربی فکر می‌کردند مردم ایران همانند مردم بسیاری از مناطق خاورمیانه که با وقوع جنگ پناهندگی و آوارگی را بر دفاع و مقاومت ترجیح می‌دهند، خیلی زود در برابر تهاجم تسلیم می‌شوند، اما آن چیزی که در صحنه عمل اتفاق افتاد، جنگ را به دلخواه آنها پیش نبرد و جنگی که قرار بود ایران را به آستانه شکنندگی و فروپاشی برساند، به کشوری تبدیل کرد که امروز و پس از چند دهه به الگویی برای استقلال، اقتدار نظامی و امنیت تبدیل شده است.

هفته دفاع‌مقدس را باید گرامی داشت، چون برای همه ایرانیان عبرت‌آموز و البته یادآور بزرگی و عظمت ایران اسلامی است. نسل جوان امروز تجربه ملموس و نزدیکی با جنگ ندارد، اما انتقال مفاهیم، آموزه‌ها، آرمان‌ها و اقتضائات، نسل جوان امروز را به نسلی آگاه و درک‌پذیر تبدیل می‌کند. رسالت امروز بسیاری از ما ‌همین یک موضوع است؛ اینکه یاد شهیدان و رزمندگان را زنده بداریم، آنها را به‌مثابه الگویی این‌جهانی به نسل جدید معرفی کنیم و دوست و دشمن واقعی را به آنها نشان بدهیم.

نسل جوان امروز باید این ذهنیت را داشته باشد که اگر ایران در این سال‌ها به‌دنبال ساخت موشک و سلاح و ‌تقویت بنیه نظامی خود نمی‌رفت، هیچ بعید نبود تصاویری که امروز از غزه و لبنان و سوریه و یمن و... مخابره می‌شود، از ایران مخابره شود. آرامش این روزهای کشور در اوج دنیای پرآشوب خاورمیانه محصول عبرت‌آموزی مسئولان ما از همان جنگ تحمیلی است؛ وقتی که یاد گرفتند باید روی پای خودشان بایستند.

کد خبر 883321
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha